In 2019 zijn drie talentmakelaars gestart in Nijmegen, gespecialiseerd in elektronische muziek, hiphop of popmuziek. Ze fungeren als verbindende schakel tussen beginnende muzikanten en podia, en organiseren speelplekken voor diverse muziekstromingen. Deze talentmakelaars, onderdeel van De Basis, streven naar een sterke band met opkomende artiesten door uitwisseling van kennis en contacten, het bieden van podiumervaring, en het faciliteren van presentatiemogelijkheden, kennisavonden en adviesgesprekken. Het doel is het stimuleren van talent op lange termijn door te investeren in een solide fundament en in te spelen op specifieke behoeften van de pop-, hiphop- en elektronische muziekscènes.

MEET DE TALENTMAKELAARS

Talentmakelaar Pop: Guus Timmermans


Guus Timmermans is naast historicus en cultuurwetenschapper ook zelf muzikant en heeft in de Nijmeegse (en nationale) muziekwereld de nodige meters gemaakt met zijn band Foxlane en solo-project Speeltuin. Daarnaast heeft Guus stage gelopen bij Doornroosje en geschreven voor 3voor12 en The Daily Indie. Naast het doorzetten van de projecten Schuum en het Muzikantencafé richt Guus zich als Talentmakelaar Pop meer op ruimte maken voor het experiment. Dat doet hij door ruimte te geven aan nieuwe projecten als Rocktober en MonkeyJam en de meer niche-muziek in De Basis zelf te plaatsen. Je kan bij Guus ook nog altijd terecht om te sparren over marketingplannen, demo's of mixes of zelfs hele livesets! 

Zijn motto: "Je kan een drol proberen op te poetsen met marketing, maar je kan ook iets langer de tijd nemen en een diamant proberen te maken."

Mail hem met je vragen op guus@debasisnijmegen.nl.

TALENTMAKELAAR HIPHOP: AZIZ VAN AALST


Aziz heeft altijd al een passie voor muziek gehad en maakte vanaf zijn 12e al zijn eigen raps. In 2009 startte hij met een opleiding in muzikaal ondernemerschap aan de Herman Brood Academie in Utrecht en in 2012 scoorde hij een platendeal bij Noah’s Ark, één van de grote spelers in de hiphopscene. De afgelopen jaren heeft hij veel muziek mogen maken en meer dan 20 miljoen streams weten te behalen. Hij heeft op verschillende festivals gespeeld en toffe projecten gedaan samen met andere artiesten o.a. met Murda, Yung Felix, Bizzey, Jan Smit en Kraantje Pappie. "Toen ik merkte dat het label snel begon te groeien, merkte ik dat er ook een generatie nieuwe artiesten kwam die ook snel wilde groeien. Maar als beginnend artiest is het zo moeilijk om daartussen te komen, dat weet ik nog goed. En omdat ik de afgelopen jaren zoveel kennis en ervaring heb mogen opdoen on the job, geef ik dat graag door aan de nieuwe generatie artiesten." Lees hier een interview met Aziz.

Zijn motto:Jonge artiesten uit Nijmegen helpen om hun muziek aan de man te brengen en iets te kunnen verdienen aan wat ze zo graag doen.

Wil je in contact komen met Aziz? Mail hem dan op aziz@debasisnijmegen.nl

TALENTMAKELAAR ELEKTRONISCHE MUZIEK: DAVY BRANDTS

Sinds 2004 is Davy op wekelijkse basis actief als dj in Nijmegen. De kans dat je hem ergens hebt horen spelen sinds die tijd is dus vrij groot. Tegenwoordig vind je hem geregeld bij evenementen als Het Nest, Subcultuur en Thuishaven Amsterdam. Sinds 2017 is hij de eigenaar van Draaikunde, een dj-school in het centrum van Nijmegen. “Daarnaast geef ik les op middelbare scholen en heb ik een stel jonge kids onder mijn hoede op De Lindenberg. Te gek, want je kan niet jong genoeg in aanraking komen met muziek en cultuur natuurlijk! Ik ben trots op Nijmegen als cultuurstad en vind echt dat we behoorlijk wat talent hebben rondlopen. Toch denk ik dat we als stad nog meer kunnen laten zien. Naast het persoonlijk begeleiden van talent wil ik ook werken aan educatieprogramma’s, betere faciliteiten voor dj’s en producers en uiteraard bemiddelen waar nodig."

Zijn motto: Het dialoog aangaan met jong talent. Want naast een grote hoeveelheid talent hebben we ook een enorm hoeveelheid kennis en ervaring in Nijmegen.

Als jij iets mist of juist goede ideeën hebt, neem dan gerust contact op met Davy! Dat kan via Davy@debasisnijmegen.nl

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen