DE BASIS MASTERCLASSES 

SONGWRITING MET LINDE SCHÖNE

In maart gaan we van start met een nieuwe reeks masterclasses: vijf boeiende, wekelijkse sessies waarin zangeres en songwriter Linde Schöne je alles vertelt over het schrijven van de beste songs! Verwacht lessen over algemene thema's als dynamiek en inhoud, maar duik ook de diepte in en leer bijvoorbeeld over het nut van een bridge of ontvang specifieke tips over het schrijven van een heuse oorwurm!

Praktische info

De masterclasses vinden elke maandagavond plaats vanaf 4 maart t/m 1 april. De kosten voor de masterclasses bedragen 75 euro per persoon, met een maximum van 15 personen. Wees er dus snel bij! Inschrijven kan tot 29 februari 2024.

📌 Café De Basis
👤 Linde Schöne
📅 Vijf maandagen vanaf 4 maart tot en 1 april 2024
⏰ 20:00 uur 

Door wie?

Linde Schöne werd in 2014 als eerste vrouw getekend bij hiphoplabel Noah’s Ark en brak in 2016 vanuit het niets door met haar debuut “Liefde van de vloer”. In het jaar erop stond ze op festivals als Noorderslag, Paaspop en Lowlands, had ze vele media-optredens en werd ze genomineerd voor een 3FM Award en een Edison. Hierna werd het stil rond de Nijmeegse singer-songwriter tot ze in 2020 terugkwam met het album “Nog Heel Even”, dat wederom met lovende kritieken werd ontvangen. 'Nog Heel Even' werd in 2022 opgevolgd door haar eerste independent album ‘Teugels’ en haar kerstalbum ‘Kerstmis Baby!’. Inmiddels heeft Linde 6 tours langs Nederlandse poppodia achter de rug, en schreef ze los van haar eigen muziek nummers voor artiesten als Maan, Trijntje Oosterhuis, Edsilia Rombley, Numidia en Yade Lauren.

Wat ga je doen?

De lessen zullen beginnen met een kwartier waarin een paar mensen nieuwe demo’s kunnen laten horen, het liefst op basis van de stof van de week ervoor. Deze bespreken jullie dan als groep onder leiding van Linde. Hierna geeft ze uitleg over de stof van de week (20-30 minuten). Dit wordt gevolgd door songanalyse; de leerlingen luisteren (op hun telefoon) een nummer wat ze tof vinden, en kijken naar wat die artiest doet op het gebied van het onderwerp waar de les overgaat. In het tweede uur ga je zelf aan de slag, en komt Linde langs om je te helpen.

Hoe ziet het eruit?

Les 1: Dynamiek
Dynamiek is de meestgebruikte tool om een song interessant te houden. Maar hoe creëer je dynamiek? En wat zijn de verschillende vormen van dynamiek binnen popmuziek?

Les 2: Storytelling
Hoe kan je verhaalopbouw gebruiken om de emoties van je song beter over te laten komen? En hoe creëer je visuele lyrics zonder dat het te plat wordt, en zonder dat je zinnen te lang worden?

Les 3: Perspectief
Wanneer we een song schrijven, doen we dat meestal vanuit het ik- perspectief. Echter hoeft dit helemaal niet per se, en zijn andere perspectieven ook zeker interessant om mee te experimenteren. In deze les bespreken we allerlei verschillende perspectieven, en wat het effect ervan is.

Les 4: Contrasten/Melancholie
Je hebt songs die uitgesproken vrolijk, boos of verdrietig zijn. Je hebt ook songs die überhaupt niet veel emotie bevatten. Maar dan heb je ook nog de songs die wel veel emotie in zich hebben, maar niet duidelijk positief of negatief zijn. Dit is vaak het gevolg van contrasten. Wat die contrasten precies inhouden bespreken we tijdens deze les.

Les 5: Bridges
Een goede bridge brengt een song naar een ander niveau, maar hoe creëer je ze? Wat zijn de veelvoorkomende vormen van bridges, en wat zijn veelgebruikte trucs om na een bridge op een logische manier terug naar het refrein te gaan? Ook gaan we in op het gebruiken van bridges binnen verhaalopbouw binnen een song, waarin we kijken naar hoe een goede bridge een andere lading aan de tekst van je refrein kan geven.
Iets voor jou? Schrijf je in vóór 29 februari om zeker te zijn van een plaats.

🤑  Tip: Werktuig PPO financiert ontwikkelplannen voor iedereen die werkzaam is in de creatieve of culturele sector. Dit geldt ook voor De Basis Masterclasses! Lees hier meer.

Deze masterclass is reeds van start gegaan!

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen